dinsdag 13 september 2011

Zuinig, maar geen schraalhans graag!

Being Frugal zegt het al. Geld uitgeven is in de regel niet mijn grootste hobby.
Geld over de balk gooien is een gruwel voor me, maar nog erger is het om op visite te gaan bij mensen die zelf zo frugal zijn...dat je het mérkt.
Ik draai er niet om heen. Al denkt men nog zo slim en inventief te werk te zijn gegaan, ik voel het tot in mijn eigen zuinige, frugalistische, consuminderige vezels dat ik op het bespaarbankje bij mijn gastvrouw en gastheer zit.
En dat vind ik maar niks.
Het is heerlijk om wat in je portemonnee te hebben hangen. Maar vooral heerlijk om er dingen mee te dóén.
Het alleen maar hebben van pegels gaat namelijk helemaal nergens over.
Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal en dus haat ik het als ik in een te koude kamer wordt ontvangen, de koffie slap is, het koekje echt niet langer in de trommel had moeten zitten en het eten op de een of andere manier proeft naar iets dat uit een dieetboek zou kunnen komen.
Alles leuk en aardig maar als je gasten uitnodigt ga dan in vredesnaam all the way.
Neem dat reservepotje en ga naar de winkel en voel plezier bij het doen van je aankopen. Want tenslotte is ook het gastvrij en gul ontvangen een 'ding' dat hoog op het lijstje mag staan van uitgaves die er toe doen.
Koop goeie ingrediënten, pak een fles wijn uit een schap op ooghoogte en trakteer je gasten op kwaliteit inplaats van goedkope kwantiteit.
Ook zelfgemaakte goede produkten zijn een ware traktatie en geven nog meer van de gastvrouw en/of heer zelf.
Ik ben heel bewust in hoe ik mijn financiële leven leid. Ik neem uitgaven onder de loep en probeer niks te kopen dat ik al heb of niet echt nodig heb. Mierenneuker pur sang.
Maar ik kan de pretzels, tucjes, in karaffen overgegoten wijn-uit-pakken en ovenschotels die bestaan uit 80% courgettes niet uitstaan.
Ja, je proeft het wél. Ja de gast hééft het in de gaten en Nee het voelt niet warm en comformtabel.
Leg wat geld apart voor als je gasten over de vloer haalt en laat je zuinigheid voor jezelf, maar niet voor hen. Dat is tenminste mijn stelling.
Als ik mensen uitnodig gaan de trossen los. Héérlijk vind ik dat. Met het gevoel alsof ik de rijkste vrouw op aarde ben stel ik een menuutje samen, vul ik de glazen en dek ik een mooie gezellige tafel. Geen compromis, anders had ik maar niet moeten afspreken.
Zuinigheid met vlijt bouwt tenslotte huizen als kastelen en dus voel ik mij ook zo als ik gasten ontvang.
Dáár doe ik het voor. En nogmaals geen excuses over het niet hebben van de poen, want het hoeft geen afgeladen dis te zijn. Weinig maar goed is beter dan veel van flut.
Hou je niet in en vuur je pijlen af, maar dit moest er even uit.



19 opmerkingen:

  1. Met gasten ga ik altijd: ALL THE WAY. Dan wordt er eerst goed overwogen wat we koken-het menu samenstellen-mooie inkopen doen-veel zelfmaken etc. En tja ik, ben van de aankleding. Tiptop in stijl-maar ook dat hoeft niet duur te zijn!
    Gasten ontvang je met hart&ziel. En als jij aan spontaan voor de deur staan-zou ik je nog het beste in huis aanbieden. Mooi verhaal-XXX-Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit kan natuurlijk voornamelijk als je gewoon wel geld hiervoor hebt. Ik pak ook uit hoor, als er visite komt, maar er is een tijd geweest dat we er gewoon geen geld voor hadden om maar even uit te pakken als er visite kwam, tenminste niet de luxere dingen. Toch probeerde ik dan wel creatief te zijn en zelf wat te bakken voor bij de koffie. Een slap koekje en slappe koffie houdt ik zelf ook niet van overigens;) dus zal ik dat de visite nooit voorzetten. Overigens kan je heel goed goedkoop lekkere dingen koken, daar hoef je geen duur prijskaartje aan te hangen. Beetje creatief en je komt een heel eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het met je eens dat je je gasten goed moet verzorgen, maar dat hoeft echt niet per se je faillissement te betekenen. Zuinigheid is inderdaad iets van jezelf en daar moet je anderen niet mee lastig vallen. Tenzij je het echt niet hebt, maar dan hebben de meeste mensen daar wel begrip voor, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als echte limburger, is dat een doodzonde. Zo je bezoek ontvangen. Hoon zal je deel zijn en een limburger doet dat gewoon uit zichzelf zeker niet. Ik dus ook niet. Geen vieze goedkope vlaai, maar van de warme bakker. Vers afgebakken stokbrood me zelfgemaakte salades een zelfgemaakte soep met broodjes van de bakker en kwaliteitssnacks. Tussendoor noten en chips van een A-merk. A-merk bier en wijn. Zo doen wij dat hier.
    Op een bbq ook alles van kwaliteit. Heb ik geen geld, dan geef ik geen bbq!

    Schraalhans, wel een grappig woord. Zulke mensen ken ik geeneens, nog nooit zo onthaald in limburg!! Bah!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihi, grappig. Eten doen we hier ook weinig concessies aan hoor maar ik haal liever heerlijke kalamata olijven voor € 8 voor een kilo dan een laf bakje groene knikkers van de AH Excellent van € 2.50 voor een ons. Dan liever goedkoop!

    En ik bak liever zelf iets dan dat ik iets haal. Want dat taarten bakken vinden we toch allemaal zo geweldig? ;)

    A-merk bier vinden we niet eens lekker, het zijn hier altijd duitse halve liters. Gelukkig is de visite doorgaans de zelfde mening toegedaan.

    Maar ik snap niet zo dat er altijd zo veel eten moet zijn als je ergens op visite gaat. Gewoon een gezellige maaltijd met een wijntje, goed gezelschap en een bak normale koffie, was daar mis mee dan? (bij de Jumbo hebben ze een omfietswijn ofzo van € 2,50 geloof ik...)

    Maar ik snap het verder wel hoor. Bezuinigen op je visite is een beetje eng en niet lief.

    Trouwens, kennen de Limburgers het gezegde van schraalhans en de keukenmeester niet? Hihi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben het helemaal met je eens, zelf drink ik bijvoorbeeld thee wat ik koop op de rommelmarkt, maar ik zou het nooit mijn gasten voorzetten.
    En zo is het met alles, ik denk ook niet dat je dan vrienden overhoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In mijn ogen heeft het niets met bakken geld uitgeven te maken maar met aandacht! Voor weinig kun je ook iets lekkers aan je gasten voorschotelen. En ik heb liever een plakje zelfgebakken cake dan een naar niets smakende supermarkt-appeltaart. Als je gasten wil ontvangen, doe je daar wat voor, punt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is wel heel erg bepalen hoe een ander z'n geld moet besteden. Iets minder oordelend zou iedereen sieren.

    Groet,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit gaat wel wat ver. Goedkoop hoeft niet meteen slecht te zijn. Je kunt met betaalbare ingredienten iets heel lekkers maken. En daar gaat het uiteindelijk om. Ik zou het bij een ander ook veel meer waarderen als diegene de moeite heeft genomen zelf voor mij te koken ipv een dure kant en klaarmaaltijd tevoorschijn te halen. Natuurlijk zet je je gasten wel goed eten voor maar dat hoeft niet perse duur te zijn.

    Groetjes, Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij zijn erg gastvrij als er mensen komen. Ook als er iemand onverwachts op de stoep staat, is er genoeg te eten en te drinken. Maar niet van een dure supermarkt. Het eten is altijd heerlijk(volgens onze gasten). En dat hoeft niet altijd het duurste van het duurste te zijn.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En de mevrouw die wordt genoemd in het blog van Consuminderen, met 27,50 per week om van te leven. Wat zal een etentje haar een buikpijn bezorgen als jij komt eten.

    Vrienden komen toch niet alleen voor je eten mag ik hopen, toch ook voor de gezelligheid.

    Ik snap je punt wel,maar je blog krijgt mij door de stelligheid toch weer op de kast.

    Groetjes Jacq.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Volgens mij ga je toch ergens op visite voor de mensen die je bezoekt en niet voor het eten of drinken. Je hebt de keuze die ze maken te respecteren of zie ik dat weer verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het geld en besparen, moeten inderdaad geen doel op zich worden. Maar een middel tót! Ik verwen gasten ook graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook ik verwen mijn gasten graag, maar stel dat ik echt geen centen daarvoor zou hebben, dan lag dat waarschijnlijk toch wat anders. Ik zou mijn uiterste best doen om toch creatief te zijn. Ik ken ook iemand zonder geld, die wel zelf heel goed eet, maar een ander op een droogje laat zitten.Kijk, daar heb ik nu een hekel aan. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zoals jij schrijft verwen ik eters met gevoel voor smaak. Maar een neefje met vriendin van de patatgeneratie krijgen heerlijke boterkoek en verder zalige pasta. Maar wel met niet-bio ingredienten. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik erger me steeds meer aan dit blog en haal het daarom bij deze uit mijn favorieten. Wat een onzin zeg! Het zou toch moeten gaan om de aandacht die van die ander ontvangt of geeft bij visite? Eigenlijk zeg je dat de mensen die echt het geld niet hebben en dus pretzels, tuc en in karaf geschonken wijn serveren dan maar echt nooit bezoek moeten willen ontvangen of anders maar zien hoe ze aan geld komen om jou op visite iets beters te kunnen voorzetten? Of ze moeten jou vantevoren precies inzicht geven in hun huishoudboekje zodat jij snapt dat ze het echt niet anders kunnen doen? Ik vond je andere blog over dat boodschappenkarretje van arme mensen al belachelijk en generaliserend maar nu sla je helemaal de plank mis! Waarom schrijf jij eigenlijk nog stukjes over zuinig leven? Wat voor jou de norm is om gasten voor te zetten samen met die lezer uit Limburg is echt voor veel mensen niet mogelijk. En dat dit in Limburg de standaard is is pertinent een leugen. Het is prima dat jij de middelen hebt om het zo te doen als jij beschrijft maar geef een ander dan niet even snel een trap na. Als je daarom niet meer op visite wilt gaan bij die mensen gaat het je blijkbaar alleen om de aankleding. Ga dan vantevoren of achteraf thuis eten als je weet dat je dit krijgt en zeur er niet zo over. Jouw blog heeft niets met bezuinigen en frugal te maken.

    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En het is al eerder geschreven maar inderdaad: wat zullen die mensen in spanning zitten als mevrouw Frugal Living weer eens op visite wenst te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. langstudeerder wegens omstandigheden22 december 2011 om 13:39

    Ik doe ook heel zuinig aan: ik heb geen frisdrank en sapjes in huis, en ook geen chips of snoep. Ik doe het gewoon met koffie, thee, melk, ranja en water. Als ik zin heb ik wat lekkers neem ik gewoon een boterham met kaas of maak er desnoods een tosti van. De verwarming heb ik op 14 staan. Als er visite komt, zet ik wel wat kaarsjes aan om het wat warmer te krijgen en ik haal een fles frisdrank van 39 cent en een zak met chips van 49 cent of iets dergelijks. Tucjes? Wijn uit pak? Courgetteschotels? Daar heb ik zelfs al geen geld voor. Op die manier kan ik toch nog mijn studie betalen. Voor mijzelf heb ik er geen geld voor, maar voor mijn visite zorg ik toch voor iets extra's (wat ik eigenlijk niet eens kan missen). Het feit dat je hier dan mensen hoort zeggen dat dat dan ook nog niet goed genoeg is, vind ik echt ronduit walgelijk. Dat doet me denken aan van die mensen die winst willen maken op hun verjaardag, of mensen die geld willen verdienen aan vrienden of familie. Ooit wel eens bij nagedacht dat die wijn uit pak misschien al meer is dan zij normaal nemen? Of dat de koekjes zo klef zijn omdat ze het zichzelf niet kunnen veroorloven om er één te nemen en het dus alleen voor de visite bewaren? Dat die courgetteschotel misschien voor hun al zo duur is dat zij de rest van de week droog brood moeten eten? Mensen die hier over klagen hebben geen idee wat het betekent om écht zuinig te moeten doen...

    BeantwoordenVerwijderen