donderdag 4 augustus 2011

Update

In dit logje een soort van opdate over verschillende dingetjes waar ik zoal over heb geschreven de afgelopen tijd.
Het no-poo tijdperk is er bij mij op neergekomen dat ik nu al enige maanden mijn haar was met: jawel de driehoek groene zeep. Mijn haar is met groene zeep (gewoon die witte pot van 0.69) zacht, geen geïrriteerde hoofdhuid, het valt lekker vol en krullerig (vind ik leuk) en ik merk dat ik zo zoetjes aan met hooguit 2 keer wassen in de week toe kan.
Geen verdoezel acties van vettig haar, maar gewoon een lekkere frisse kuif. Een hele verbetering was ik moest altijd om de dag aan de slag met mijn haar.
Dan mijn 'ik koop even niks meer initiatief' Hoe frugal kan je zijn? Nou dat gaat lekker.

Zoals al wat meerdere blogsters mij er op attent maakten, wordt je steeds creatiever, steeds minder veeleisend en loop je verdorie steeds vaker tegen gratis dingen aan of krijg je het gewoon aangeboden. (Gekker moet het niet worden mensen)

Het huisje: heb ik inderdaad ooit gekregen. En wel van mijn eigen zus. Die kon het onderhoud niet meer aan, ze kreeg haar opgroeiende kinderen er met geen stok naar toe en ze kon de kosten voor opknappen en pacht (want die is er wel) niet meer opbrengen in verhouding met hoe weinig ze er was.
Wij hebben er de eerste jaren dan ook echt wel in moeten investeren. Zoals nieuwe badkamer en een stuk vloer dat gewoon weg was gerot. Ook de tuin had wel wat weg van een stuk staatsbosbeheer, maar het was en is een buitengewoon heerlijk project.
Het leuke is trouwens dat mijn zus, er nu haar kinderen groter zijn, best vaak wat tijd alleen of met ons samen doorbrengt ;-)  eind goed, al goed.

Dan over mijn blog waarin ik de scheiding voor mijzelf tussen gewoon zo goedkoop mogelijk willen leven en de gezondheids/biologisch eten-ideologie.
Ik heb vandaag wat goeie tips in de praktijk gebracht door de eerste biologische Ackersloot pompoenen op de uitgebreide bio-markt hier in Zutphen te kopen voor €3.00. Inderdaad bio hoeft niet altijd duurder te zijn!
Vervolgens de hoek omgestruind naar de reguliere groentenkramen om daar voor €1 een zak misvormde paprika's te kopen (die niemand wil in 'normaal-land' maar wij in blogland best wel!)  en datzelfde gold voor een grote zak met bijna overrijpe tomaten. Ook weer een eurootje. Helemaal fijn, want je raadt vast wel welke kant dit opgaat...precies de maaltijdsoep-kant. Dus die al wat zachte tomaten zijn precies goed.
Teruggefietst langs mijn Iraakse 'turk' met winkeltje Bagdad en daar nog voor (hoe kan het anders) een eurootje 6 zoete puntpaprika's en een hete groene peper gehaald.
Die pan met de eerste pompoensoep gaat straks in de maak en zal voor heel wat porties zorgen. Lekker zachtjes pruttelen op het oliestel waarover ik schreef, van marktplaats.
€6.00 in totaal uitgegeven en voor zeker drie porties voor 2 personen maaltijdsoep.
Ik schil btw die pompoenen niet meer sinds ik vorig jaar op televisie zag dat Nigella ze met schil en al kookt en dat ook doet met uien en knoflook. (Jamie Oliver doet dat ook) na het koken zijn ze net zo zacht en smaakvol als de rest, alleen heb je niet de helft weggemietert!

Nu nog even over het aangeschafte boek. Ik heb het nog niet uit. Ben halverwege.
Ik heb dus ook nog geen hele clou. Maar als je denkt dat je een rijtje bespaartips voorgeschoteld krijgt heb je het mis. Het gaat over attitude en dat in het kader van de kunst van het besparen.
Verder eigenlijk nog, van het niet eens spenderend willen zijn of dat willen uitstralen. Het gaat bijna over de charme van de oude chique om juist met geleefde en gekoesterde spullen in de weer te zijn.
Het jasje met de leren stukken op de elleboog en diezelfde oude bank of fiets. Dus mensen: geen koelkast maar ijskast-genre. Het is erg bloemrijk geschreven en ik kan me voorstellen dat het niet altijd direct aansluit bij degenen die lekker praktisch wat goeie tips willen. Maar het is zeker leerzaam.
Het benadrukt een ander aspect van hoe je echt heel frugal juist heel stijlvol en bewust hoogwaardig je leven inricht. Ik kom er nog wel op terug als ik het écht uit heb. Geen half werk dus maar.
Oké dat was voor nu even de update.

9 opmerkingen:

  1. Haha, toen ik het woord 'no-poo' las moest ik toch aan hele andere dingen denken dan aan sham-poo. Zelf heb ik een keer een maand geen shampoo gebruikt maar dat beviel me maar matig. De eerste twee weken waste ik mijn haar met gewone zeep, daarna een andere zeep en die werkte heel slecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn grootvader heeft zijn hele leven zijn haar met groene zeep gewassen.Zelf merk ik,dat mijn dunne slappe haar wat steviger is door wassen met olijfoliezeep.
    En je inkopen,goed voelt zoiets he? IK had ook die prijsjes bij een stalletje in de polder.Bijna bio. Mijn eerste pompoen deze nazomer. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe zit dat dan als je roos hebt, wordt dat ook minder of heb je daar ineens geen last meer van?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat weet ik niet, want ik had eerder last van haar dat te snel vet werd, als van roos.
    Mijn schoonzusje heeft wel een gevoelige en droge hoofdhuid en heeft ook baat bij de driehoek groene zeep.
    Gewoon eens uitproberen. Veel anti-roos shampoos houden juist de roosvorming in stand heb ik wel eens gelezen, door agressieve stofjes en grovere bestanddeeltjes die in feite de roos van de hoofdhuid schrapen en daardoor gaat die huid als de wiedeweerga weer nieuwe huidcellen produceren. Geen eigen wijsheid, maar van schoonzus zelf die kapster is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen. Turkse winkeltjes zijn echt fijn, ik mis de 'mijne' ook wel in dit durrep van niks.

    Ik denk wel dat het helpt tegen roos, liefje wast zijn haar meestal met Urtekramm en heeft ook geen last meer, in tegenstelling tot wanneer ie het met antiroos zooi waste.

    Goede tip van de pompoentjes! Ga dat ook niet meer doen, ze schillen.

    Trouwens, de zaden kan je drogen en zelf gebruiken als pompoenplantzaadjes. Heb ik ook gedaan, ik heb minstens 10 pompoenen aan de planten hangen die ik binnenkort kan oogsten! Of voor de vogeltjes bewaren in de winter :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bent heerlijk bezig. Ik was mijn lijf en haar met olijfoliezeep en dat bevalt prima, af en toe het haar naspoelen met azijn en je haar is prachtig. Ik heb ook geen geïrriteerde hoofdhuid meer, en kan met twee maal per week makkelijk toe. Wbt de kosten van biologisch, het totaal plaatje hoeft niet echt duur te zijn als je volgens het seizoen eet en ook zo min mogelijk weggooit. Het weglaten van veel luxeprodukten en vlees verminderen levert al een flinke besparing op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bewonderenswaardig, je haar wassen met groene zeep. Ik durf niet zo goed want ik houd helemaal niet van de geur, en ben bang dat ik dat dan de hele dag ruik.
    Heb bij de kringloopwinkel een boek gekocht met 'grootmoeders tips', waar ik een recept in heb gevonden voor shampoo o.b.v. marseillezeep. Ga ik binnenkort proberen.

    Zijn er al pompoenen? De slakken hebben m'n plantjes opgevreten dus helaas geen eigen oogst. Maar ik denk dat ik morgen maar weer eens naar de markt ga, want ik ben gek op pompoensoep!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die groene zeep klinkt echt heel positief. En toch voel ik een enorme drempel om het te gebruiken voor mijn haar… Ik associeer het toch heel erg met schoonmaakmiddel voor het huishouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fantastisch toch jou blog, hier kan ik nog veel van leren.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen