zondag 27 maart 2011

Meer Leven met Minder

Wat een goed boekwerkje zeg!
Ik heb het jaren geleden eens impulsief uit een new age winkeltje weggetrokken uit het boekenrek. Je weet wel waar het áltijd zo lekker naar 101 wierookjes ruikt...
Ik had het destijds al eens wat doorgelezen en er zo mijn gedachten eens over laten gaan. Tenslotte komt de wens om serieus aan de slag te gaan met frugal leven niet uit de lucht vallen.
Maar Pierre Pradervand schrijft zulke mooie en ware dingen.
Ik ben lyrisch over het boekje.
Vanmiddag in het zonnetje heb ik het in een ruk uitgelezen.
En ik voelde hoe zijn bevlogenheid vat op me kreeg en me daadwerkelijk inspireerde. In gedachten bleef ik maar meeknikken en bevestigen dat ik het precies zo voelde. Dat lukt niet alle schrijvers tenslotte.
Hij verteld hoe belangrijk het is dat je je prioriteiten stelt om je leven te versimpelen. Hoe je afstand kunt doen van al die rompslomp die je zicht vertroebelen op een eenvoudige sobere levensstijl waarin het aan niets ontbreekt, maar waar je wél veel gelukkiger van wordt. Geen slaaf meer van je spullen en je tot de nok toe ingevulde leventje te onderhouden.
Versimpel je huishouden, je inkopen, de invulling van je tijd, zijn zo een paar onderwerpen die revue passeren.
Vooral zijn 10 vragen om te stellen voor je iets koopt of van een dienst gebruikmaakt, om een bewust consument te worden zijn heel nuttig.
Ik vind het een regelrechte aanrader. Ik zie dat je het boekje voor €5,00 kan bestellen bij Bruna, of even lenen in de bieb natuurlijk. Hoewel ik de mijne zeker nog vaker ga doorlezen.

3 opmerkingen:

  1. Ja dat zijn leuke boekjes waarin je jezelf herkent. Ben dus ook aan het lezen in een dergelijk boek en het is allemaal zo logisch. We maken het ons zo moeilijk door ons open te stellen voor alle prikkels en door in de reclameboodschappen te stinken. Daar zitten ook knappe koppen achter....
    Dicipline is de eerste maanden even lastig maar als je eenmaal zo leeft vraag je je af wat je daarvoor hebt gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb jij dus ook? Die herkenning van eigen,soms aarzelende gedachten in een boek. Wat voelt dat goed he?Alsof je met een vriend praat. Ik ga eens kijken in de bieb. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, de eerste tijd is het aftasten en als je eenmaal je draai gevonden hebt....
    Wat haar betreft ben ik erg blij met baking soda en appelazijn ( conditioner). Ook Frugal.

    BeantwoordenVerwijderen