donderdag 9 juni 2011

Frugal ten top!

Hoe Frugal kan het zijn..?
Vandaag is mijn vrije dag. Lekker hoor. Er is hier dan markt in het centrum en daar ga ik graag naar toe. Een heel groot deel van die markt is alleen voor biologische producten en ook vaak direct van de boerenbedrijven hier uit de buurt.
We kennen elkaar en heel vaak krijg je dus ook nog wat extra's mee.
Gezellig, beetje kuieren, zonnetje schijnt hiero en ook nog naar huis fietsen met dat voldane gevoel van toen was geluk nog heel gewoon.
Verder zag ik in mijn mailbox dat mijn boek in de bieb is aangekomen, want dat moest uit een andere plaats naar hier gehaald worden.
Ik ben een vroegert en ik was dus gedoucht en al hier om 7.15 beneden.
Even wat in de papierbak keilen..naar de deur. Op slot.
Mijn Frugal Love is al naar zijn werk vertrokken.
Ja en? Nou...wij hebben een houten vakantiehuuske. Zo'n chalet met een stukje bos/tuin eromheen.
Ik heb het jaren geleden van mijn zus gekregen omdat ze er geen heil meer in zag. Het was een gigantische opknapper en het was haar een blok aan het been geworden.
Opknappen is niet goedkoop en de pacht loopt intussen natuurlijk ook gewoon door.
Ze kwam er van de weeromstuit al meer dan anderhalf jaar niet meer. Doodzonde, want het is echt een fantastische plek midden in de natuur. Het is zo'n 40 minuten rijden van mijn huis en ligt midden in het glooiende landschap aan de Duitse grens. Weilanden, boerderijen, bossen, beekjes...het is hier verdorie net Zuid Frankrijk ik zweer het je. En door de ligging (iets met magnetische velden en aardstraling) is het er bijna altijd mooi weer. Buien trekken meestal over. Daarom zijn er ook 4 (!) wijngaarden in de buurt. Eentje aan het eind van het weggetje waar het huisje aan ligt. Supergezellig om daar even aan te lopen. En wat hebben ze er een lekkere biologische Hollandse wijn! Je kan er een glas drinken op het erf aan van die picknickbanken. Negen van de tien keer zitten er wel luitjes die wel inmiddels kennen en dat is gezellig. Lopend weer naar huis, wat wil je nog meer?
Ik was uitzinnig van blijdschap met het ding. Maar ik wist ook wel dat het opknappen een hele kluif zou worden. Ook financieel.
Ik heb toen een zwager en schoonzus benadert. Ze wonen in Lelystad en zijn hadden het ook vaak over een vakantiehuisje hebben als droom. Onze levensstijlen komen ook overeen. Want dat is belangrijk als je zoiets gaat doen. Zij houden ook van back to basic en nadenken over het hoe en waarom.
Van gezond en bewust leven maar wel met plezier.
Wat dacht je ervan..we doen het samen. Is prima te doen, er zitten tenslotte twee flinke slaapkamers in, een aparte keuken en een badkamer die echt helemaal overnieuw moest.
Dat was goed. Dit doen we nu al jaren en gaat prima. We zijn er ook wat dagen met zijn viertjes en dat is altijd supergezellig want het zijn gekke lui en gigantisch levendig en lief.
We zitten vaak tot diep in de nacht nog buiten met t peruaanse buitenkacheltje lekker te bomen en te kneuteren.
Je herkent het huisje dat we 'Bosuiltje' gedoopt hebben inmiddels niet meer terug. Deze foto is van 2009. Ik zal er morgen eens maken van anno nu. Want vanavond rijden we er weer heen en gaan daar weer vier dagen ons andere leven leven.
We verdelen de tijd dat we er doorbrengen, want je kan er toch niet constant wonen zoals ons leven nu nog in elkaar zit. Wij zitten nog midden in ons werkend bestaan. Schoonzus en zwager zijn al wat ouder en werken niet meer. (hebben dat goed gedaan!) Zij zullen nog een paar jaar meedoen en dan haken ze in goed overleg af.
Het is al met al een plaatje geworden en als we over een x aantal jaren zo ver zijn dat we niet meer werken dan weten we het wel...Dan blijven we daar.
We hebben wel eens uitgerekend wat dat zou betekenen. Met de verkoop van ons huis en de kosten die je daar hebt. Heel soms denk ik wel eens, we zouden het over 5 jaar al kunnen doen en dan nog met gemak ook...Maar het leven is ook leuk zoals het nu is.

De afgelopen weekenden met al die vrije dagen hebben we meer daar gewoond dan hier. Zo ook vorig weekend. We zijn maandagavond thuis gekomen en ik kwam erachter dat mijn sleutelbos nog in het huisje is blijven liggen.
Nu zit de buitendeur hier thuis op slot. Die ene deur naar de straatkant kan ik dus niet in of uit. Via de tuin kan je bij mij niet, dat hebben we hermetisch afgesloten. Ik kan gelukkig de tuin wel in en de vogels fluiten zich helemaal suf en de zon schijnt nu al volop.
Ik heb me er meteen bij neergelegd. Dan maar niet de hort op. Ik zal het moeten doen met wat ik voorhanden heb. Frugal dus.

4 opmerkingen:

  1. Dat is een leuk verhaal. Veel plezier thuis vandaag :) 't Is gelukkig mooi weer. Is er niet iemand die een sleutel heeft van jullie en die je kunt bellen?
    Groetjes, Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben bijna jaloers op je.Mijn schoonfamilie had zo'n prachtig weekendhuisje. We kwamen er meer dan 30 jr. Helaas door onenigheid niet meer. Koester je goede verstandhouding. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Héérlijk, zo'n huisje. Nét vakantie als je er bent... Geniet ervan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het klinkt als een idyllische plek! En de foto oogt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen