donderdag 26 mei 2011

Working girl...

Al een behoorlijk lange poos lees ik gretig al die blogs van mensen die bezig zijn met de manier waarop zij leven. Bij de ene is dat bewust omgaan met onze wereld, duurzaamheid. Bij de ander is dat consuminderen, bij weer een ander is dat terug naar een gezonder en soberder levensstijl. Hier en daar zijn er ook blogs die het gewoon super zuinig willen doen met een goede reden.
Ik raakte hierdoor erg beïnvloed en werd op ideeën gebracht. Dat was ook nodig, want we stonden te vaak rood. Soms kon ik slecht slapen van de zorgen over hoe we met ons geld omgingen.
Mijn ogen gingen open voor de kieren en gaten waar mijn geld door wegglipte zonder dat ik het in de gaten had. Stroomverbruik bijvoorbeeld.
Ik ben 47 en ik ben opgegroeid in een tijd (en ook een gezin) waarin electriciteit zo'n beetje het goedkoopste was wat er bestond. Geen mens kon er rijker worden door op de stroomrekening te letten en ook water en gas waren nog net niet gratis.
Dat is drastisch veranderd in de laatste decennia, maar dat besef moest nog wel gevoelsmatig bij mij doordringen. Vooral toen ik een paar jaar geleden die verschrikkelijk saaie rekeningoverzichten van gas, water en licht toch maar eens onder de loep nam en zag hoeveel we alleen al aan heffingen betaalden...en stroom was verre van goedkoop! Je zal misschien denken, hoe dom kan je zijn? Maar ik zie sinds de tijd dat energie voor mij als onzichtbaar goud door het huis stroomt, hoeveel buitenlampen er dag en nacht aanstaan bij mijn buren. Hoeveel mensen de kraan laten lopen terwijl ze onderwijl andere dingen doen dan dat water gebruiken. Verwarming wordt aangezet zodat het de hele dag lekker aangenaam is, ook als je naar je werk bent...
Ik blog nu sinds een paar maandjes. Het kriebelde teveel om alleen maar te blijven lezen. Ik wilde ook mijn ontdekkingen en ervaringen delen en ook antwoorden krijgen via de reacties.
Daar zitten vaak hele goeie tips bij!
Maar nu heeft mijn leven een verandering ondergaan en dus blog ik dat ook.
Door zo frugal te leven ontstond er een schommeling in onze financiële situatie. Met stukjes en beetjes was er een keerpunt te bespeuren. De ene maand was dat wat meer te merken dan de andere. Op een bepaald moment ging dat sneller dan ik ooit had verwacht. Vandaag stond ons salaris weer op de rekening. Fijn. Zeker in de maand mei ;-) vakantiegeld erbij.
Maar wat ik ook zag, was dat we nu voor de derde maand achter elkaar het salaris dat ik verdien niet aan hoeven te spreken. Het kan linea recta naar de spaarrekening.
Da's heel leuk en aardig en geen slechte winst voor een levensstijl die nog heel gezellig en spannend blijkt te zijn bovendien. Maar wat ik ook merk is dat het heel veel invloed heeft op hoe ik tegenover mijn werk sta.
Het begon vorige maand al dat ik regelmatig dacht: 'Als ik zou willen zou ik zo kunnen stoppen. Niks aan de hand. We kunnen gemakkelijk rondkomen van het andere salaris."
Wat een vrijheid! Ik hóéf niet te werken, ik wíl het. Dit is een punt van levensgroot verschil in mijn gevoelsleven. In hoe ik op de werkvloer sta, in hoe ik het ervaar als er zaken gebeuren op de werkvloer. Ik heb de vrijheid om eruit te stappen als ik me er niet prettig bij voel. Ik hoef het me niet maar te laten aanleunen, omdat ik me anders geen raad zou weten als ik iets anders zou moeten gaan zoeken.
Het werkt zoveel prettiger! Het voelt zo anders. Ik vind mijn werk er zelfs leuker op geworden. Gewoon omdat de dwang eraf is.
Ik werk omdat ik het wil, niet omdat het nu eenmaal MOET.
Mijn frugal-man en ik werken nu allebei drie dagen in de week. We besparen aan de ene kant enorm veel. Maar we doen aan de andere kant ook die dingen die we zo graag willen doen voor we oud en versleten zijn. We zien te vaak om ons heen dat er naar de 65 wordt gezwoegd en dat het leven dan in het teken komt te staan van ziekenhuizen en doktersbezoeken.
Het doel van het frugal leven is dus om nu al te genieten van het geld dat je bespaard.
Aflossen, vakantie's en frugal leven is een magisch recept. Want door af te lossen maak je je woonlasten steeds lager en zorg je voor de toekomst. Dat reizen, die fijne vakanties zijn de directe beloning, de frugal levensstijl is verslavend lekker en geeft heel veel voldoening.
Ik vind het een enorme aanrader!

8 opmerkingen:

  1. Wat geweldig,dat je zo kunt leven en werken.Zonder al dat moeten consumeren,maar mogen genieten van vrije tijd.Ik heb ook altijd relaxed 70% gewerkt en nam voor lief,dat ik het simpelste leven van al mijn collega's had. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Simpel en sober leven is rijkdom, omdat je ook weinig zorgen hebt, je je altijd zult redden en de rust hebt om geen fulltime consument te zijn.

    Proficiat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net zoals je vorige blog vind ik bemoedigend. Fijn om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja zo is het. Ik spaarde ook altijd mijn salaris op, mijn man maakte me zo wijs. En van het geld van manlief spaarde ik ook altijd. Toen ik geen lol meer had in mijn werk en merkte dat het verval begon ben ik gestopt. 55 was ik toen. Manlief was al een jaar eerder gestopt. Nu leven we van 1 inkomen en ook nog van 70% van het laatst verdiende. Dat gaat perfekt en we genieten van iedere dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Allebei drie dagen werken, dat is al best relaxed! Maar minder is altijd beter als je makkelijk met minder af kunt natuurlijk.

    Hartstikke fijn voor je! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig logje! Dat een andere levensstijl niet alleen bewustwording brengt, maar ook financiële ruimte en dus vrijheid! Ik vind het prachtig om te lezen.

    Ik herken me ook erg in het feit dat je geïnspireerd raakt door andere blogs: zo ben ik me ook steeds meer bewust geworden van onze levensstijl.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi en inspirerend blogje!! Fijn om te horen dat je al zo ver gekomen bent! Ik ben altijd wel redelijk zuinig geweest, maar ben nu het laatste jaar wel meer bezig met consuminderen/frugal leven. Omdat de verbouwing hier nog één zwart gat is waar wekelijks geld in verdwijnt, merk ik het niet zo aan mijn spaarrekening, maar aan de andere kant: hierdoor kunnen we wél door blijven gaan, dat zegt ook wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie manier van denken en leven. Het geeft mij weer inspiratie om nieuwe blogs te schrijven.
    En wat een imponerende lijst aan blogs wordt er door jou gevolgd.
    Ik probeer regelmatig eens langs te komen.
    Vriendelijke groet
    PS: en natuurlijk dank voor het compliment op mijn blogje over hoffelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen