donderdag 24 maart 2011

Mijn vermogen is doorzettings-vermogen... I'm rich!

Hoe meer de frugal gedachte bezit van me neemt en hoe sterker het begint te dagen in het oosten. Hoe duidelijker het voor me wordt dat ik een overload aan spullen heb.
Spullen om mij heen, in mijn directe leefomgeving.
Of ik nu kijk in mijn interieur, mijn voorraadkasten, mijn garderobe, mijn meubels met laatjes en deurtjes (die zijn misschien nog wel het ergst) en wat dacht je van een ruimte als De Zolder..
Dat heeft me soms wel eens gestoord, op momenten dat ik me ervan bewust was dat ik achter die laatjes en deurtjes een regelrechte puinhoop aan prullaria verstopte.
En als ik dan de geest eens had, dan ruimde ik ze op en gooide heel rigoreus van alles en nog wat weg.
Maar dat is maar een tijdelijke verlossing, want de hoeveelheid aan onbeduidende rimram groeide zo weer aan. Soms gekocht, soms gekregen, soms gedacht dat dát toch wel erg handig was om te hebben.
Maar nu begint die vrachtlading aan spullen op me te drukken.
Ik wil dit niet meer.
De frugal levensstijl heeft weer een dimensie aan mij geopenbaard. Als je door de bomen het bos niet meer ziet aan spullen, waar is dan nog ruimte voor jezelf?
Dus ik ben heel rustigjes aan aan het sorteren gegaan. Ik pak het met kalmte op, want ik ben van mening dat impulsief handelen vaak geen blijvertje is.
Marktplaats is een dankbaar project om te kijken of er nog iets haalbaars mee te doen is en zo niet dan wordt het kringloopwinkel, koninginnedag, weggeven of toch gewoon echt recycelen.
Maar ik wil mijn woning terug. Ik wil mijn space terug. Ik wil mijn lucht terug in mijn huis, want ademen moet je kunnen in je huis en dat is wat ik merk vanuit de frugal levensstijl.
Geef jezelf de luxe om leefruimte te hebben.
Kost niks, behalve doorzettingsvermogen. Heb ik zomaar toch een vermogen...heerlijk toch?

5 opmerkingen:

  1. Goh, jij schrijft op wat ik nu ook al een hele tijd denk! Ook hier worden kasten leeggehaald, spullen opnieuw bekeken door andere ogen en gewikt en gewogen: weg er mee of heeft het nog nut? Ik wil inderdaad ook weer kunnen ademen in mijn eigen huis en niet meer moeten schrikken als ik de kasten open doe. Wat heeft een mens een spullen....En sinds een tijdje word ik me steeds meer bewust dat alles gewoon is aangeschaft uit hebzucht. Ik lees nu 'geld is niet waar het om draait' van Brent Kessel en al in de eerste hoofstukken wordt duidelijk waarom we dit toch allemaal kopen. Heel verhelderend en leerzaam. Succes met opruimen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou iedereen dat op bepaalde tijden niet hebben. Af en toe is het nodig de bezem er eens door te halen. Weggooien is zonde al is het soms niks meer, er is altijd wel iemand blij met jou rommel al zou het gaan om dat ene pootje of wieletje wat weer ergens aan past. Zo hebben wij ook eens een oud kastje gekocht alleen voor een pootje wat nu onder onze bank zit. Zo deden we een paar jaar geleden onze plastic bad dat al een hele poos in een hok stond en vies was geworden weg. Ik zei nog moet dat eerst niet schoon en wat moet een ander met zo'n vies ding. Zagen we later een boer er mee wegsjouwen die kon hem mooi gebruiken als drinkbak voor zijn beesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben gelukkig een klein huis. Dan kun je niet veel bewaren. En bovendien een kringloopwinkel om de hoek. Daar gaat overdadig spul naar toe en heb ik iets (tijdelijk) nodig,dan vind ik het vaak daar. Iemand nog een 3 pers. piramidetent nodig? Niemand reageert op internet,dus die gaat ook richting kringloop. Heerlijk,dat lege gevoel.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met aankopen denk ik steeds vaker ga ik er iets mee doen, of denk ik dat ik er iets mee ga doen? Dat levert in ieder geval al ruimte op;) Ook ik herken dit zeker, wat een spullen verzamel je in de loop der jaren! Nu ben ik ook aan het uitzoeken gegaan; en stel ook maar steeds weer de vraag of ik er echt iets mee ga doen, of dat ik denk dat er nog iets mee ga doen:)en dan kan het dus gewoon weg; of naar de rommelmarkt of marktplaats enz. Dit zinnetje werkt eigenlijk voor heel veel dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar. Dit jaar heb ik het goede voornemen om alle spullen die ik *niet* nodig heb weg te doen. Omdat ze onnodig ruimte in beslag nemen. Niet alleen in mijn leefomgeving, maar ook (onbewust) in mijn hoofd.

    En het werkt! Elke keer als er iets wordt opgeruimd, dan is dat een bevrijding. Uiteindelijk heeft een mens niet veel nodig om te leven, te werken, en gelukkig te zijn. Dank je wel voor deze post.

    BeantwoordenVerwijderen