zaterdag 26 februari 2011

Het licht aan het eind van de tunnel!

Vandaag ben ik er toch echt opuit getrokken om iets te doen waar ik al heel lang niet zo veel waarde aan hechtte.
Maar nu ik mijn stap in de wereld van het -meten is weten- heb gezet, ben ik toch gemotiveerd geraakt.
Puur egoïsme dus. Want er zijn veel hoogstaandere motieven aan te voeren voor hetgeen ik vandaag heb gedaan.
Wordt je al nieuwsgierig?
Ik heb ledlampen en spaarlampen aangeschaft en om ook maar meteen all the way te gaan heb ik ze ook nog in de armatuurtjes van mijn verlichting gedraaid.
Ik was niet zo dol op dit soort verlichting. Ik vond ze te hard, te wit en ik werd ook niet echt enthousiast van de mededeling dat ik ze in vijf jaar had terugverdiend. Kon me haast niet voorstellen dat dit opschoot, omdat je nog bij de Wibra/Zeeman gloeilampen kon krijgen vanaf €0,50 als je dat wilde...
Maar in mijn frugal overstag gaan moest ik de ledlamp wel onder mijn aandacht brengen en wat ontdekte ik...het scheelt 90% in het verbruik van energie. De spaarlamp; ook al zo'n voorwerpje dat geen of weinig energie lust. Geeft met z'n 4 watt verlichting voor die van een 60-ger!
Hoe mooi is dat?
Nou nog die absorbitante aanschafprijzen...een philipsje doet toch al gauw een kleine 8 euro...en ik heb best veel lampen in mijn niet eens zo grote huis...
Een kleine berekening vertelde mij dat dit toch wel een investering moest gaan worden van de nodige tientjes. Auw!
Een beetje rondsnuffelen is dan het advies en dat heb ik dus ook gedaan. Ik belandde zo ook bij de oude vertrouwde Action en laat dat nou een stille goudmijn zijn op het vlak van besparende verlichtingsoplossingen!  Het leek wel sinterklaas.
Ik heb in totaal voor €17,= ingeslagen. Kon nog kiezen uit wit of warm wit en de spaarlamp was er in verschillende wattages. Dus ook daar viel nog wel wat te doen met sfeer.
Eenmaal thuis ben ik ze allemaal gaan vervangen. Lekker hoor! Van badkamer tot overloop en buitenlamp.
En 's avonds gingen ze aan. Even een korte knipper en besparen maar!
Ben heel blij dat ik het gedaan heb. En nu de meterstand in de gaten houden..spannend.
Alleen een beetje jammer dat ik mijn meterstanden sinds eergisteren ben gaan bijhouden, dus ik zal het verschil in vorige maand met de oude gloeilamp en het resultaat van de komende maand met de led- en spaarlamp niet kunnen vastleggen...

6 opmerkingen:

  1. Mooi hoor al die nieuwe lampen. Maar wat kost het aan energie om ze te maken en om ze weer af te breken? En wat met al die stoffen als kwik die in spaarlampen zitten? Ineens chemisch afval? Wie vertelt me hoe dat zit?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk Theresia. Helaas is wat je schrijft een waarheid als een koe. Het blijft kiezen tussen de minst kwade van alle opties. Ik hoop dat er zo snel mogelijk een oplossing wordt bedacht door de knappe koppen, waardoor ook deze grondstoffen kunnen worden hergebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat Theresia zegt. Al die perfecte spaarlampen die worden weggegooid. Wat een zonde. En hoe veel mensen recyclen oude spaarlampen niet? Verlichting is, zeker als je het spaarzaam gebruikt, maar een klein deel van je energierekening...

    Volgens mij is het de zoveelste manier om ons weeer spullen te laten kopen?

    Maar leuk dat je me volgt, ga jou ook volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als aanvulling op de commentaar van Valhalla: Zelfs als je nog spaarlampen correct inleverd, dan nog ben je niet zeker dat het goed terecht komt. Wie de actualiteit een beetje volgt omtrent de spaarlampen zal al gauw zien dat de winkels die spaarlampen inzamelt ... deze vaak in het gewoon afval deponeert. Dat kan dus beter!

    Maar we moeten ook aan onze eigen portemonee denken en hopen dat het op lange termijn toch iets uitmaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Don't think of Pure Green Coffee Bean Extract 800 Mg or exercise? Even an inexpensive meter. Green tea inhibits fat use, fast food restaurants.

    Feel free to surf to my weblog ... e-jooyoung.net
    my website - http://heyhostel.com.br/index.php/room/double-room-2

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alliant Techѕystems is on the net, all in the puгѕuit of impгονing my free datіng.
    Anyone іnvеsting іn thеsе cοmρanies.
    Tell us: Αrе you inѕpirеԁ bу Tommу Carгoll?


    Here is my ωeb blοg :: 2datingtoday.net

    BeantwoordenVerwijderen