dinsdag 14 februari 2012

Iets geks.

Ik ben een lezert.
En nog steeds struin ik supergraag de boekenplank met de finaciële insteek af in onze plaatselijk bieb.
Deze keer nam ik 'Financiële Intelligentie -geld&relaties- '  mee. Geschreven door Michael Goovaerts.
Een leuk boek, dat met name het geluksgevoel versus geld ontleed. En hoe we onszelf handhaven op de financiele ladder.
Maar ook zeker je kijk op geld weet te verrijken.
Nu las ik toch iets zo geks. Hij ontzenuwd op een gegeven moment hoe slim de reclamewereld en de psychologie van het 'mensen dingen laten kopen' werkt.
'Simpel voorbeeld' schrijft hij: 'het is onomstotelijk bewezen dat mensen meer kopen in winkels waar ze met de klok mee naar de kassa worden geleid, dan omgekeerd. Hier wordt dan ook massaal rekening meegehouden.'
Dat zou betekenen dat als je de moeite neemt om met je lege winkelwagen eerst náár de kassa's te rijden, en dan je inkopen in omgekeerde volgorde gaat doen en vervolgens dan weer de kassa's op te zoeken om te betalen, dat je dan véél minder vatbaar bent voor aanschaffen die behoren tot de psychologische valkuilen. Je zou goedkoper uit zijn.
Ik ga het toch eens proberen. Ook al ben ik eigenlijk wel aardig trouw aan mijn boodschappenlijstje, het kan altijd beter.

8 opmerkingen:

  1. Toen ik jouw stuk las en erover nadacht denk ik dat het komt omdat je altijd als laatste bij de rijen met chips en snoep langsgaat (ten minste in de winkels waar ik kom). Als je tegen de klok ingaat en je gaat eerst langs de chips en snoep dan denk ik dat je de verleiding beter kunt weerstaan, of dat je gewoon een langere bedenktijd over die chips en snoep.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Staat in mijn ''te kijken'' bladwijzer map.

    http://www.businessinsider.com/the-brilliant-trick-behind-ikeas-store-design-2012-1#ixzz1iVaRkwn1

    De de lidl eerst het snoep. Maar ik wil die winkel zsm weer uit. Bij de buurtsuper wel als laatste snoep. Ik weet het niet. Koop het nergens.

    Oh ja, misschien een leestip: de Infantiele Consument.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En waar het misschien ook mee te maken heeft; je komt vrij snel de groenten e.d. tegen. Als je dan aan het einde van de rit toch niet het gevoel hebt dat je genoeg hebt, rijd je meestal niet helemaal terug naar die gang, maar vergrijp je je juist eerder aan snacks en diepvriesproducten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daarom hebben ze de Lidl hier dus zo verbouwd dat je tegenwoordig met de klok meeloopt ;-)
    Ik ben niet zo vatbaar voor verleidingen. Een streng dieet (glutenvrij, melkvrij, suikerarm en e-nummerarm) zorgt ervoor dat ik bijna alleen basisproducten koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier loop ik zowel bij de lidl,Aldi,Jumbo en natuurvoeding tegen de klok in.Zouden die andere verkooptrucs hebben? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessant om eens over na te denken!
    Maar de ikea, hier in elk geval, gaat tegen de klok in... hmmmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben mij denk ik wel bewust van de verkooptrucs. Je wordt in de reclamewereld ook zo enorm voor de gek gehouden..en massaal gaan de meesten er in mee..
    Ik loop altijd mijn eigen route (lees gericht naar product wat ik nodig heb) in plaats van het rondje en dat scheelt volgens mij heeel veel! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen